Integracja sensoryczna z elementami terapii ręki
Chcesz wziąć udział w tym szkoleniu?
Masz pytania?
Chcesz uzyskać certyfikat za przebyte szkolenie?
Informacje o szkoleniu
Integracja sensoryczna z elementami terapii ręki
Szkolenie kierowane do:
- nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- pedagogów i psychologów;
- pracowników placówek socjalnych i kulturalno-oświatowych;
- studentów kierunków pedagogicznych;
- inne osoby pracujące z dziećmi i nie tylko.
Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi o których występują różne trudności w funkcjonowaniu zarówno fizycznym jak i psychicznym. Zaburzenia integracji sensorycznej występują w zakresie umiejętności ruchowych, umiejętności szkolnych. Związane są z nadpobudliwością psychoruchową oraz nadwrażliwością sensoryczną.
Terapia ręki to zespół indywidualnie dobranych, skoordynowanych działań i ćwiczeń, umożliwiających usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej.
Głównym celem terapii ręki jest osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego.
Szkolenie prowadzone jest metodą warsztatów, przy wykorzystaniu praktycznych narzędzi.
PROGRAM SZKOLENIA
- Wprowadzenie do zagadnień SI – sylwetka Jean Ayres – twórczyni metody. [PREZENTACJA]
- Cel: Zapoznanie uczestników z postacią Jean Ayres – testy SI
- Metoda: Prezentacja, materiały (testy SI)
- Analiza zmysłów w codziennym funkcjonowaniu człowieka – propriocepcja, zmysł równowagi, dotyk.
- Cel: Omówienie rozwoju zmysłów u człowieka od niemowlęctwa do dorosłości.
- Metoda: warsztaty.
- Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – nadreaktywność i podreaktywność.
- Cel: Zapoznanie z charakterystycznymi cechami i wpływem na proces uczenia się dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego.
- Metoda: Prezentacja, materiały szkoleniowe.
- Rola przetrwałych odruchów pierwotnych. Prezentowanie opracowanych scenariuszy.
- Cel: Omówienie i pokaz sposobów diagnozowania wybranych przetrwałych odruchów i pierwotnych (Moro, Stos, Atos…).
- Metoda: Warsztaty.
- Przegląd ontogenetycznego i funkcjonalnego rozwoju ręki (chwytu).
- Cel: Zapoznanie uczestników z etapami rozwoju chwytu od noworodka do 6 r. ż.
- Metoda: Prezentacja.
- Integracja sensoryczna a terapia ręki – wpływ integracji zmysłów na rozwój dużej (ćwiczenia posturalne) i małej motoryki.
- Cel: Wdrażanie uczestników do całoścowego diagnozowania dzieci/uczniów pod kątem umiejętności pisania.
- Metoda: Warsztaty.
- Mała motoryka i związane z nią zaburzenia.
- Cel: Nabywanie mejętności diagnozowania dzieci/uczniów w oparciu o różnorodne testy.
- Metoda: Prezentacja, testy diagnostyczne.
- Konstruowanie scenariusza zajęć lub wybranych jego elementów odpowiednio dobranych do zaburzeń w sferze manualnej i grafomotorycznej dzieci/uczniów. Prezentowanie opracowanych scenariuszy.
- Cel: Nabycie umiejętności opracowywania scenariusza zajęć z Terapii ręki wykorzystują zestawy proponowanych ćwiczeń.
- Metoda: Warsztaty.
Szkolenie poprowadzi: Marlena Szwemińska - wykwalifikowany tutor, trener rynku edukacji. Konsultant ds. pedagogiki specjalnej i integracji w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Oligofrenopedagog oraz specjalista z zakresu Terapii Pedagogicznej i Bibliotekoznawstwa. Od 25 lat prowadzi terapię pedagogiczną z osobami niepełnosprawnymi oraz zajęcia z zakresu pedagogiki, arteterapii i self-adwokatury. Współautor „Kart pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym” dla 3 i 4 latków.
Czas trwania szkolenia: 5 godzin, 9.00-14.00
Termin i miejsce: 25.02.2025, Olsztyn
Koszt szkolenia: 499,00 zł netto/osobę.