Zamówienia Publiczne Poniżej Kwoty 130 tys. zł /Rejestr Umów- Praktyczne Aspekty i Wątpliwości Prawne
Chcesz wziąć udział w tym szkoleniu?
To szkolenie jeszcze nie ma ustalonej daty. Wkrótce może się pojawić nowy termin. Jeśli odpowiada ono na Twoje potrzeby, napisz do nas, przygotujemy ofertę specjalnie dla Twojej firmy/ instytucji.
Masz pytania?
Chcesz uzyskać certyfikat za przebyte szkolenie?
Informacje o szkoleniu
Szkolenie skierowane jest do:
- pracowników zamawiającego - komórek zamówień publicznych/stanowisk związanych z omawianą ustawą/ pozostałe osoby wydatkujące środki publiczne na gruncie wewnętrznych regulaminów
- osób odpowiedzialnych merytorycznie za przygotowanie i szacowanie zamówienia
- członków komisji przetargowych
- kierowników jednostek
- osób sprawujących nadzór nad zamówieniami w jednostce
- wykonawców zainteresowanych pozyskaniem wiedzy praktycznej od strony organizatora postępowania- zamawiającego
- osób przygotowujących się do pracy w zamówieniach publicznych
- kontrolerów i audytorów
- pozostałych specjalistów, którzy w swojej pracy muszą znać zasady prawa zamówień publicznych
PROGRAM SZKOLENIA:
I. Rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych:
- Publiczny rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych- nowa forma realizacji zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi.
- Rejestr umów jako system teleinformatyczny prowadzony przez Ministra Finansów.
- Ustawa o dostępie do informacji publicznej jako podstawa do udostępniania informacji o zawartych umowach oraz ograniczenia z tym związane:
- umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawne,
- pełnienie funkcji publicznych,
- ochrona prywatności oraz ochrona danych osobowych, etc.
4. Próg kwotowy oraz wyłączenia przedmiotowe.
5. Analiza prawna form zawieranych umów:
a) pisemna,
b) dokumentowa,
c) elektroniczna,
d) inna forma szczególna.
6. Forma ustna i dorozumiała zawieranych umów oraz faktury, rachunki potwierdzające wykonanie wydatku ze środków publicznych- czy należy wprowadzać do rejestru?
7. Co z umowami nie przewidującymi świadczenia pieniężnego, umowy bez wynagrodzenia?
8. Umowy wydatkowe a dochodowe jednostki w kontekście obowiązku rejestrowego.
- Zakres informacyjny rejestru umów.
- Odpowiedzialność kierowników jednostek sektora finansów publicznych.
- Zmiany wewnętrznych aktów prawnych dostosowujących nowelizację ustawy o finansach publicznych do struktury jednostki- gotowe rozwiązania prawne.
- Termin zamieszczenia informacji. Sankcje za niewypełnienie obowiązku ustawowego.
- Czy rejestr umów obejmuje informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy?
- Od kiedy należy prowadzić rejestr umów?
- Umowy zawarte od 01 stycznia 2022r. a wejście w życie przepisów ustawy.
II. Wprowadzenie do zagadnienia zamówień o wartości mniejszej niż próg ustawowy- 130 tys. złotych:
- Zestawienie obowiązujących aktów prawnych, dokumentów, mających zastosowanie do wydatkowania środków publicznych poniżej progu ustawowego, w tym zamówień dofinansowanych z funduszy UE:
- Ustawa prawo zamówień publicznych
- Ustawa o finansach publicznych
- Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie 2014-2020
- Kodeks Cywilny
- Umowa o dofinansowanie
- Wytyczne UE, Komunikat Komisji Europejskiej.
- Analiza porównawcza dotychczasowego wyłączenia- art. 4 pkt 8) z zamówieniem nieprzekraczającym progu ustawowego- art. 2 ust. 1 pkt 1) nowego pzp w kontekście dalszych wątpliwości prawnych oraz nieaktualnych regulaminów zamawiającego.
- Elementy definicji zamówienia publicznego [zamówienia], w tym:
- jak interpretować zwrot „nabycie przez zamawiającego”?
- co należy rozumieć przez zapis „wybranego wykonawcy”?
- Zamówienia klasyczne i zamawiający publiczni/ nowe definicje ustawowe.
- Podstawowe zasady udzielania tzw. „małych” zamówień z uwzględnieniem reguł wynikających ustawy o finansach publicznych oraz kodeksu cywilnego.
III. Planowanie, agregacja oraz prawidłowe szacowanie wartości przedmiotu zamówienia:
- Agregacja zamówień wg przyjętych tożsamości oraz prawidłowe udzielanie zamówień nieprzewidzianych.
- Planowanie zamówień w perspektywie roku budżetowego:
- wymagania poprawnego planowania
- planowanie zamówień a plan finansowy jednostki
- obowiązek czy prawo planowania zamówień poniżej progu ustawowego?
- Podstawowe reguły szacowania wartości zamówienia z należytą starannością.
- Zamówienia powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie.
- Unikanie zarzutu niedozwolonego dzielenia zamówienia oraz zaniżania wartości lub wybierania sposobu obliczania wartości zamówienia.
- Jak interpretować zapis „nabycie podobnych dostaw” w kontekście założeń agregowania zamówień- usługi, dostawy lub roboty budowlane?
- Regulacje Wytycznych UE w zakresie szacowania wartości zamówienia.
IV. Wewnętrzny regulamin udzielania zamówień poniżej progu ustawowego:
1. Cel tworzonych regulaminów.
2. Związek z regulacjami prawa zamówień publicznych/ kodeksem cywilnym/ ustawą o finansach publicznych, a także wytycznymi UE.
3. Sposoby udzielania zamówień, w tym udzielanie zamówień współfinansowanych ze środków UE- analiza wytycznych, w tym:
a) zasada konkurencyjności
b) rozeznanie rynku.
4. Ustalanie treści regulaminu. Co może, a co powinno znaleźć się w treści regulaminu tworzonego przez zamawiającego.
5. Gradacja ważności udzielanych zamówień ze względu na wysokość wydatkowanych środków publicznych.
6. Podział obowiązków pomiędzy poszczególnych pracowników w zakresie wydatkowanych środków zgodnie z wewnętrznymi regulacjami.
7. Dokumentowanie udzielanych zamówień.
V. Pytania uczestników.
Chcesz wziąć udział w tym szkoleniu?
To szkolenie jeszcze nie ma ustalonej daty. Wkrótce może się pojawić nowy termin. Jeśli odpowiada ono na Twoje potrzeby, napisz do nas, przygotujemy ofertę specjalnie dla Twojej firmy/ instytucji.