Opiekun osób zależnych, starszych z niepełnosprawnością | SEB-TEAM
Opiekun osób zależnych, starszych z niepełnosprawnością

Opiekun osób zależnych, starszych z niepełnosprawnością

Opiekun osób zależnych, starszych z niepełnosprawnością

Chcesz wziąć udział w tym szkoleniu?

To szkolenie jeszcze nie ma ustalonej daty. Wkrótce może się pojawić nowy termin. Jeśli odpowiada ono na Twoje potrzeby, napisz do nas, przygotujemy ofertę specjalnie dla Twojej firmy/ instytucji.

Masz pytania?
Chcesz uzyskać certyfikat za przebyte szkolenie?

Informacje o szkoleniu

Program

Panel I. Pielęgnacja osób starszych i z niepełnosprawnościami

  1. Rola i zadania opiekuna osób starszych i osób z niepełnosprawnościami, w tym w profilaktyce chorób zakaźnych, np. Covid-19.
  2. Metody pracy i opieki nad osobami starszymi i z niepełnosprawnościami.
  3. Pielęgnowanie osób z upośledzoną funkcją zmysłów (wzroku, słuchu, smaku).
  4. Wsparcie osoby starszej przy zastosowania zaopatrzenia w niezbędne art. Higieniczne, a także sprzętu ortopedycznego i innego oprzyrządowania pomocnego w codziennym życiu (materace p/odleżynowe, poduszki p/odleżynowe, drabinki, wózki inwalidzkie, balkoniki).
  5. Postępowanie z osobą chorą z zaburzeniami psychosomatycznymi.
  6. Postępowanie z osobą z zaburzeniami psychicznymi na przykładzie schizofrenii.
  7. Pielęgnowanie osób ze stopą cukrzycową. Przyczyny, leczenie, profilaktyka.
  8. Pielęgnowanie w nietrzymaniu moczu.
  9. Pielęgnowanie pacjenta ze stomią.
  10. Zasady zdrowego żywienia.
  11. Dostosowanie diety do potrzeb podopiecznego (dieta: cukrzycowa, wątrobowa, bezbiałkowa, lekkostrawna, w chorobie nowotworowej, nadciśnieniu).
  12. Przyczyny, objawy niedożywienia u osób starszych.
  13. Zagrożenia związane z urazami i upadkami osób starszych –zalecenia dla opiekunów celem zminimalizowania wystąpienia upadków.
  14. Obserwacja podstawowych parametrów życiowych (pomiar: tętna, ciśnienia, temperatury, oddechów, stężenia glukozy we krwi), pomiar saturacji (obsługa pulsoksymetru).
  15. Zespół interdyscyplinarny w opiece nad osobą starsza i  z niepełnosprawnościami.
  16. Teleopieka domowa w systemie opieki nad osobami starszymi. Nowe wyzwanie celem poprawienia jakości życia osób starszych.
  17. Jak radzić sobie w trudnej roli opiekuna – wskazówki jak sobie nie szkodzić.

Panel II Geriatria i choroby wieku starczego

  1. Geriatria, gerontologia – definicje.
  2. Demografia starzenia się.
  3. Objawy starzenia się: biologiczne, psychologiczne, społeczne.
  4. Problemy geriatryczne osób starszych.
  5. Dostępność opieki zdrowotnej i pomocy społecznej dla osób starszych w Polsce.
  6. Aktywność osób starszych. Rozpoznawanie potrzeb podopiecznego w zakresie wykorzystania czasu wolnego:
  • formy i rodzaje zajęć terapii;
  • etapy terapii podopiecznego;
  • korzyści jakie wynikają ze stosowania aktywizacji podopiecznego;
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku;
  • Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020.

7. Choroby wieku starczego:

  • podstawowe informacje o chorobach przewlekłych;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • choroba Parkinsona;
  • choroba Alzheimera – postępowanie z osoba chorą;
  • choroba niedokrwienna serca;
  • choroba zwyrodnieniowa stawów;
  • cukrzyca – objawy , postępowanie, leczenie, zastosowanie diety;
  • choroby układy oddechowego;
  • zaawansowana przewlekła obturacyjna choroba płuc – objawy, postępowanie.

Panel III. Transferowanie podopiecznych

  1. Transferowanie pacjentów – definicja: jak przenosić, podnosić podopiecznych, by nie zrobić krzywdy pacjentowi ani sobie.
  2. Ocena funkcjonalna pacjenta.
  3. Potrzeby psychofizyczne pacjentów.
  4. Zasady bezpieczeństwa transferowania- zarówno z punktu widzenia bezpieczeństwa pacjenta, jak opiekuna.
  5. Technika transferu wózek – łóżko.
  6. Technika transferu łózko – wózek.
  7. Podsumowanie.

Panel IV. Pierwsza pomoc przedmedyczna.

  1. Podstawy prawne udzielania pierwszej pomocy.
  2. Zaopatrywanie ran i urazów.
  3. Zabezpieczenie miejsca wypadku i pierwsza pomocy ofiarom wypadków.
  4. Prawidłowe wezwanie pomocy.
  5. Rozpoznawania stanów bezpośredniego zagrożenia życia tj. atak epilepsji, zadławienie, omdlenie, udar mózgu, zawał serca oraz zatrzymanie akcji serca.
  6. Pierwsza pomoc w stanach zagrożenia życia,
  7. Resuscytacji osób dorosłych i dzieci.
  8. Resuscytacja z użyciem defibrylatora AED.

W trakcie ćwiczeń odbywają się zajęcia:

  • zabezpieczenie stanów zagrożenia życia;
  • opatrywanie ran i urazów;
  • resuscytację z podziałem na kategorie wiekowe;
  • użycie defibrylatora AED.

Używamy do ćwiczeń fantomów noworodka oraz dorosłego. Ćwiczenia odbywają się w grupach.

Panel V. Uzyskiwanie pomocy i wsparcia dla OzN, niesamodzielnych – szkolenie prawne i doradcze

  1. Definicja niepełnosprawności i rodzaje wsparcia.
  2. Świadczenia opiekuńczo- lecznicze finansowane w ramach NFZ:
  • uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej
  • świadczenia finansowane przez NFZ osobie chorej w domu (POZ, opieka długoterminowa, paliatywno – hospicyjna, rehabilitacja, transport medyczny)
  • świadczenia opiekuńczo – lecznicze finansowane przez NFZ w warunkach stacjonarnych

3. Świadczenia opiekuńcze w ramach Pomocy Społecznej:

  • struktura pomocy społecznej
  • orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności
  • jednostki organizacyjne pomocne w opiece nad chorym w domu
  • opieka stacjonarna w ramach pomocy społecznej
  • świadczenia pieniężne z pomocy społeczne

4. Opieka w świetle prawa: prawa pacjenta, opiekun prawny.

5. Dobór i zaopatrzenie w środki pomocnicze niezbędne do opieki nad chorym niepełnosprawnym.

6. Wolontariat opiekuńczy, Fundacje i Stowarzyszenia.

7. Adresy i inne przydatne dane kontaktowe niezbędne do uzyskania pomocy osobie zależnej.

8. Gdy umiera chory – postępowanie.

Panel VI. Komunikacja z podopiecznymi.

  1. Komunikacja interpersonalna- czym jest i w jakim celu ją wykorzystujemy.
  2. Różnice w sposobie porozumiewania się.
  3. Typy osobowości a style komunikacji.
  4. Rodzaje komunikacji i ich znaczenie.
  5. Asertywność w procesie komunikacji.
  6. Umiejętność zadawania pytań, słuchania.
  7. Przekonywanie i wywieranie wpływu w procesie komunikacji.
  8. Komunikacja z podopiecznymi.
  9. Bariery w komunikacji.
  10. Podsumowanie, wnioski.
ROZWIŃ CAŁOŚĆ

Chcesz wziąć udział w tym szkoleniu?

To szkolenie jeszcze nie ma ustalonej daty. Wkrótce może się pojawić nowy termin. Jeśli odpowiada ono na Twoje potrzeby, napisz do nas, przygotujemy ofertę specjalnie dla Twojej firmy/ instytucji.

Masz pytania?
Chcesz uzyskać certyfikat za przebyte szkolenie?

+48 661 991 681