Wniosek | SEB-TEAM

Wniosek

    Należy opisać, w jaki sposób projekt przyczynia się do realizacji celów polityki ochrony środowiska, oraz w jaki sposób uwzględniono przedmiotowe cele w danym projekcie, (w szczególności należy rozważyć następujące kwestie:
    • efektywną gospodarkę zasobami,
    • zachowanie różnorodności biologicznej i usług ekosystemów).

    Należy opisać, w jaki sposób projekt spełnia zasadę zrównoważonego rozwoju, o której mowa w art. 9 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2021/1060 . Wnioskodawca wykaże, że projekt jest zgodny z celami zrównoważonego rozwoju ONZ (zasadzie „nie czyń poważnych szkód”, ang. „do no significant harm” – DNSH, poświęcono odrębny punkt niniejszego dokumentu).
    W ramach prezentacji spełnienia przez projekt celów zrównoważonego rozwoju ONZ należy odnieść się do tych celów, które dotyczą danego rodzaju projektu.

    Dla projektu infrastrukturalnego o trwałości co najmniej 5 lat wnioskodawca powinien przeprowadzić ocenę jego wpływu na klimat i dostosowania do zmienionego klimatu w zakresie, jaki wynika z rodzaju i skali projektu. Weryfikacja ta powinna zostać przeprowadzona zgodnie z Wytycznymi technicznymi dotyczącymi weryfikacji infrastruktury pod względem wpływu na klimat w latach 2021-2027 (2021/C 373/01). Beneficjent może też skorzystać z poradników uzupełniających Wytyczne techniczne.
    Jeśli opis weryfikacji ze względu na liczbę znaków nie mieści się w WoD, należy go dołączyć do WoD, a w WoD zawrzeć jego streszczenie. Powinno ono zawierać wyciąg informacji z zakresu:
    • wymogi klimatyczne Rozporządzenia ogólnego 2021/1060 i polskich regulacji, które mają szczególne zastosowanie do danego projektu;
    • ocena neutralności klimatycznej i łagodzenia zmian klimatu (jeśli dotyczy):
    a) badanie preselekcyjne (screening);
    b) szczegółowa analiza obejmująca zgodność z ogólnymi celami redukcji emisji gazów cieplarnianych na lata 2030 i 2050 (jeśli dotyczy);
    • ocena adaptacji do zmienionego klimatu (jeśli dotyczy):
    a) badania preselekcyjne (screening);
    b) szczegółowe analizy (jeśli dotyczy), włącznie ze zgodnością z polskimi regionalnymi i lokalnymi strategiami i planami adaptacji do zmian klimatu;
    • podsumowanie przeprowadzonej weryfikacji i ocena dostosowania projektu do celów Porozumienia Paryskiego .

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32021R1060
    Pod pojęciem Porozumienia Paryskiego należy rozumieć Ramową konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu podpisaną 22 kwietnia 2016r. (Dz. U. L 282 z 19.10.2016) i ratyfikowaną Decyzją Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016r. (Dz. U. L 282 z 19.10.2016).

    Należy wskazać czy w projekcie zostały zastosowane rozwiązania w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym oraz w zakresie ochrony przyrody (w tym różnorodności biologicznej).
    W ramach prezentacji tego zagadnienia należy opisać, czy w ramach projektu zastosowane zostały rozwiązania ograniczające jego negatywne oddziaływanie na środowisko lub ujęte są w nim elementy zmniejszające znacząco jego ślad środowiskowy (environmental footprint).
    W szczególności należy wyjaśnić, czy podejmowane będą działania takie jak: zmniejszenie pierwotnego zużycia surowców i materiałów, zapobieganie powstawaniu odpadów, odzysk, recycling, naprawa i ponowne wykorzystanie, wykorzystanie wody szarej, ścieków oczyszczonych, ograniczenie presji na środowisko, uwzględnianie efektów środowiskowych w zarządzaniu, zrównoważone gospodarowanie wodami opadowymi, zachowanie istniejącej zieleni (w szczególności drzew) i powierzchni biologicznie czynnej na terenie inwestycji oraz retencjonowanie wody.
    Należy wyjaśnić czy projekt zawiera rozwiązania przyczyniające się do wzrostu efektywności energetycznej i udziału energii ze źródeł odnawialnych, a w zakresie ochrony przyrody uwzględnienie utrzymania istniejącej zieleni, w szczególności drzew i istniejących ekosystemów, promowania i przywracania zdrowych ekosystemów i zwiększania różnorodności biologicznej, komponentów opartych na przyrodzie, zielonej oraz niebieskiej infrastruktury, rozwiązań opartych na rodzimych zasobach przyrody oraz realizacji dodatkowych nasadzeń drzew i krzewów.

    Zgodność z zasadą „nie czyń poważnych szkód” środowisku weryfikowana jest na poziomie Programu FEnIKS. W celu potwierdzenia zgodności należy wypełnić pole tekstowe.
    W ramach potwierdzenia spełnienia zasady „nie czyń poważnych szkód” należy odnieść się do odpowiednich fragmentów opracowania pt. „Analiza spełniania zasady „nie czyń poważnej szkody” (DNSH), w rozumieniu art. 17 rozporządzenia (UE) nr 2020/852 dla projektu dokumentu pn. Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027” i zamieszczonych w niej ustaleń dla poszczególnych typów projektów.

    Należy wykazać, że projekt został również przygotowany z zachowaniem zasad:
    • ostrożności;
    • działania zapobiegawczego;
    • naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła;
    • zanieczyszczający płaci – według której sprawcy szkód w środowisku powinni ponosić pełne koszty tych działań, które są niezbędne dla usunięcia zanieczyszczenia lub koszty równoważnych działań umożliwiających osiągnięcie celów ochrony środowiska. Na podstawie tej zasady uznaje się również, że użytkownicy obiektów infrastrukturalnych powinni partycypować zarówno w pokrywaniu kosztów zmniejszania emisji, jak i kosztów eksploatacji, konserwacji i wymiany elementów infrastruktury mającej wpływ na środowisko. W tym kontekście należy wyjaśnić jak przedmiotowe wymagania zostały uwzględnione w projekcie.
    Zasady: ostrożności, działania zapobiegawczego, naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i zanieczyszczający płaci, są ogólnymi zasadami wynikającymi z art. 191 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
    Wytyczne dotyczące sposobu stosowania zasady ostrożności przygotowane zostały przez Komisję Europejską i opublikowane w formie komunikatu z dnia 2 lutego 2000 roku: (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:52000DC0001)

    Stosowanie przepisów z zakresu oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094, z późn. zm.) zwaną dalej „ustawą ooś”.

    7. Czy projekt jest realizowany w wyniku planu lub programu, innego niż FEnIKS?

    TAKNIE


    W przypadku, gdy dany projekt: nie jest realizowany w wyniku planu lub programu, innego niż FEnIKS, w tym punkcie formularza należy wybrać odpowiedź NIE.
    Jeśli zaznaczono „TAK” należy również dodać krótkie uzasadnienie – max. 1500 znaków (Kwestia wymaga rzetelnej weryfikacji. Wskazanie odpowiedzi negatywnej w przypadku kiedy projekt będzie wynikał z planu lub programu innego niż FEnIKS jest traktowane jako istotny błąd we wniosku).


    TAKNIE


    Jeżeli w polu powyżej (pkt 8) zaznaczono odpowiedź „Nie”, należy przedstawić krótkie wyjaśnienie dlaczego nie przeprowadzono tej oceny. W szczególności zalecane jest, aby w uzasadnieniu wskazać okoliczności wyłączające obowiązek przeprowadzenia SOOŚ dla danego planu lub programu (brak wymogu ustawowego w tym np. brak ram ujęcia w danym planie lub programie ram dla realizacji przedsięwzięć itd.) oraz w przypadku odstąpienia stosowne wyjaśnienia z wykorzystaniem informacji udostępnionych przez organ prowadzący ocenę na podstawie art. 48 ust. 3 ustawy ooś. Jeżeli SOOŚ jest w trakcie należy wspomnieć o tej okoliczności wraz z krótką informacją o prowadzonej ocenie.

    Jeżeli zaznaczono odpowiedź „Tak”, należy załączyć dokumenty lub udostępnić link do:
    • nietechnicznego streszczenia prognozy oddziaływania na środowisko, o którym mowa w art. 51 ust. 2 pkt 1 lit. e ustawy ooś;
    • dokumentów, o których mowa w art. 43 ustawy ooś wraz z informacją o podaniu do publicznej wiadomości informacji o przyjęciu dokumentu i możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy.

    Zalecane jest również zamieszczenie informacji w jaki sposób SOOŚ (w szczególności prognoza) dla danego planu lub programu odnosi się do SOOŚ FEnIKS.
    Zalecane jest podanie informacji czy ustalenia podjęte na etapie planu lub programu wobec projektu wzięto pod uwagę w trakcie jego przygotowania (szczególnie istotne dla projektów wrażliwych środowiskowo), a także czy realizowany projekt jest zgodny z założeniami planu lub programu.


    TAKNIE


    Gdy zaznaczono „TAK” należy przedstawić wskazane poniżej dokumenty i skorzystać z powyższego pola tekstowego w celu sformułowania dodatkowych informacji i wyjaśnień.
    Dokumenty powinny zostać przekazane lub udostępnione w sposób wskazany przez właściwą instytucję. Dopuszcza się przekazanie dokumentów przy wykorzystaniu dysków wirtualnych i tym podobnych rozwiązań, w szczególności w przypadku załączników o znacznej objętości.

    Wykaz dokumentów koniecznych do przedstawienia:
    a) streszczenie raportu OOŚ w języku niespecjalistycznym (przygotowane zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 18 ustawy ooś) albo cały raport OOŚ; w przypadku oceny zgodnie z art. 6 ust. 3 Dyrektywy Siedliskowej należy załączyć rozdziały raportu związane z oceną wskazaną w art. 6 ust. 3 Dyrektywy Siedliskowej lub pełną wersję raportu.
    b) informacje na temat konsultacji z organami ds. ochrony środowiska, ze społeczeństwem oraz w stosownych przypadkach z innymi państwami członkowskimi przeprowadzonych zgodnie z przepisami ustawy ooś.
    c) decyzje wymienione w art. 71 ust. 1, art. 72 ust. 1 ustawy ooś lub dokonane zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1a, wraz z informacją potwierdzającą ich poprawne podanie do publicznej wiadomości dokonane w trybie ustawy ooś.
    d) postanowienie z etapu ponownej oceny oddziaływania na środowisko wydane w trybie art. 90 ust 1 ustawy ooś (jeśli dotyczy).

    Zasadniczo wystarczającym źródłem powyższych informacji powinno być uzasadnienie do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku braku właściwych informacji dotyczących konsultacji lub transgranicznej OOŚ należy załączyć stosowną dokumentację lub przedstawić wyjaśnienia.

    Beneficjent powinien również zadeklarować, że nie rozpoczął prac budowlanych dla przedsięwzięć, dla których nie uzyskał wykonalnej decyzji budowlanej, oraz zobowiązać się do nierozpoczęcia tych prac do czasu uzyskania decyzji.

    Gdy zaznaczono „NIE”, należy przedstawić informacje wymagane w pkt 10.


    TAKNIE


    Gdy zaznaczono „TAK”: należy przedstawić wskazane poniżej dokumenty i skorzystać z powyższego pola tekstowego w celu przedstawienia dodatkowych informacji i wyjaśnień.

    Należy odpowiedzieć, czy dla przedsięwzięcia objętego rodzajem przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zostało przeprowadzone postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, będące wynikiem wydania postanowienia o obowiązku przeprowadzenia OOŚ. W przypadku przeprowadzenia OOŚ należy załączyć lub udostępnić w sposób wskazany przez właściwą instytucję:
    a) streszczenie raportu OOŚ w języku niespecjalistycznym albo cały raport OOŚ;
    b) informacje na temat konsultacji z organami ds. ochrony środowiska, ze społeczeństwem oraz w stosownych przypadkach z innymi państwami członkowskimi;
    c) decyzje wymienione w art. 71 ust. 1, art. 72 ust. 1 ustawy ooś lub dokonane zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1a, wraz z informacją potwierdzającą ich podanie do publicznej wiadomości.

    Jeżeli postępowanie w sprawie OOŚ nie zostało przeprowadzone, należy podać:
    a) ustalenie wymagane w art. 84 ust. 1 ustawy ooś;
    b) progi, kryteria lub indywidualne badania przedsięwzięć, które doprowadziły do wniosku, że OOŚ nie była wymagana;
    c) wyjaśnienie powodów, dla których projekt nie ma znaczących skutków środowiskowych zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy ooś.

    W przypadku inwestycji składającej się z co najmniej dwóch przedsięwzięć, dla których wydano decyzję bez OOŚ, zaleca się przedstawienie wpływu wszystkich przedsięwzięć razem (efekt skumulowany) oraz wykazanie, że podział inwestycji na mniejsze zamierzenia nie stanowi obejścia zakazu tzw. salami slicing (wyrok TS z 16.09.2004 w sprawie C-227/01).

    Jeżeli zaznaczono „NIE” i przedsięwzięcia nie są ujęte w załączniku I lub II Dyrektywy 2011/92/UE lub krajowym prawie jako przedsięwzięcia znacząco oddziałujące na środowisko, należy przedstawić stosowne wyjaśnienia.


    Należy przedstawić stan zaawansowania przygotowań z uwzględnieniem zawartych lub planowanych do zawarcia umów z wykonawcami np. robót budowlanych w podziale na przedsięwzięcia lub kontrakty.
    Jednocześnie należy potwierdzić, że w przypadku rozpoczęcia robót budowlanych poprzedzone one zostały uzyskaniem stosownej decyzji. W przypadku zgłoszenia robót budowlanych wniosek wypełnia się analogicznie.


    Należy wskazać daty złożenia wniosków o wydanie albo daty uzyskania decyzji administracyjnych określonych w art. 72 ust. 1 ustawy ooś (pozwoleń na budowę, ZRID itp.) oraz zmian tych decyzji dla przedsięwzięć realizowanych w ramach projektu oraz określić ich aktualny status (ostateczna, ostateczna zaskarżona odwołaniem, ostateczna zaskarżona skargą do WSA, ostateczna zaskarżona skargą do NSA, prawomocna).

    W przypadku wskazania wniosków o wydanie decyzji należy określić przeprowadzone dotychczas czynności administracyjne i opisać te, które pozostały do przeprowadzenia oraz wskazać przewidywaną datę wydania ostatecznej decyzji budowlanej (lub ostatecznych decyzji budowlanych).

    Ponadto, należy wskazać organ wydający, daty, sygnatury oraz przedmiot każdej decyzji (lub zgłoszenia – w przypadku realizacji projektu lub części projektu na podstawie zgłoszenia) z podziałem na wydane i planowane.

    Należy również wskazać, czy w odniesieniu do projektu mają zastosowanie „Wytyczne w sprawie działań naprawczych w odniesieniu do projektów współfinansowanych w okresie programowania 2014–2020 oraz ubiegających się o współfinansowanie w okresie 2021–2027 z Funduszy UE, dotkniętych naruszeniem 2016/2046 w zakresie specustaw, dla których prowadzone jest postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko”, przekazane przez KE przy piśmie z dnia 23.02.2021 znak Ares(2021)1432319. Jeżeli projekt wpisuje się w któryś ze scenariuszy opisanych w ww. Wytycznych KE należy opisać podjęte działania w zakresie realizacji postanowień przedmiotowych Wytycznych.

    W przypadku realizacji części zakresu projektu na podstawie zgłoszenia należy również podać wskazany w zgłoszeniu termin rozpoczęcia robót budowlanych (zgodnie z art. 30 ust. 2 Prawa budowlanego).

    Stosowanie przepisów ustawy ooś w zakresie oddziaływania na obszary Natura 2000.


    TAKNIE


    Jeśli zaznaczono „Tak”, należy przedstawić:
    a) decyzję właściwego organu oraz odpowiednią ocenę przeprowadzoną zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336, z późn. zm.);
    b) jeżeli organ ustalił istotny negatywny wpływ na obszary Natura 2000, należy przedstawić:
    • kopię standardowego formularza zgłoszeniowego „Informacje dla Komisji Europejskiej zgodnie z art. 6 ust. 4 dyrektywy siedliskowej” lub
    • opinię Komisji zgodnie z art. 6 ust. 4 dyrektywy siedliskowej w przypadku projektów mających istotny wpływ na siedliska lub gatunki o znaczeniu priorytetowym.
    Jeśli zaznaczono „Nie”, należy dołączyć wypełnioną przez właściwy organ deklarację z załącznika I oraz mapę lokalizacji projektu i obszarów Natura 2000. W przypadku projektów nieinfrastrukturalnych (np. zakup taboru) należy to odpowiednio wyjaśnić.
    W przypadku raportu sporządzonego zgodnie z art. 33 ustawy o ochronie przyrody należy dołączyć pełną wersję raportu lub odpowiednie rozdziały, w których zawarto ocenę oddziaływania.
    Należy uwzględnić zalecenia Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w sprawie szczegółowych celów ochrony obszarów Natura 2000 oraz dodatkowe stanowiska organu odpowiedzialnego, jeśli dotyczy.
    W przypadku ustalenia istotnego negatywnego wpływu wymagane jest wskazanie terminu realizacji kompensacji przyrodniczej wraz z odniesieniem do rozpoczęcia działań powodujących negatywne oddziaływanie.


    TAKNIE


    Zastosowane określenia należy rozumieć następująco:
    - części wód powierzchniowych – jednolite części wód powierzchniowych (JCWP),
    - części wód podziemnych – jednolite części wód podziemnych (JCWPd).

    Informacja ma odpowiadać na pytanie, czy wystąpią okoliczności, w których dobry stan ekologiczny lub potencjał ekologiczny nie zostanie osiągnięty lub nie uda się zapobiec pogorszeniu stanu JCWP lub JCWPd w wyniku nowych zmian w charakterystyce fizycznej JCWP lub zmianie poziomu JCWPd.

    Jeżeli zaznaczono odpowiedź „TAK” – należy przedstawić ocenę oddziaływania na jednolitą część wód i szczegółowe wyjaśnienie sposobu, w jaki spełniono lub w jaki zostaną spełnione wszystkie warunki zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478, z późn. zm.). Należy wskazać także, czy projekt jest wynikiem krajowej/regionalnej strategii w odniesieniu do danego sektora lub wynikiem planu gospodarowania wodami w dorzeczu, który uwzględnia wszystkie istotne czynniki (np. wariant korzystniejszy dla środowiska, oddziaływanie skumulowane itd.). Jeżeli tak, należy podać szczegółowe informacje w tym zakresie.

    Przedmiotowy punkt dotyczy odstępstwa od osiągnięcia celów środowiskowych. Cele środowiskowe oraz odstępstwa zdefiniowane zostały w artykule 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej, natomiast w polskim prawodawstwie – w Prawie wodnym. W przedmiotowym przypadku mowa jest o odstępstwie dopuszczonym ze względu na planowany projekt, które wskazano w art. 4 ust. 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej tj. nowe zmiany charakterystyki fizycznej JCWP lub zmiany poziomu JCWPd lub nowe formy zrównoważonej działalności człowieka.

    W procedurze oceny oddziaływania na środowisko poprzedzającej wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uwzględniona jest ocena związana z ww. odstępstwem. Zgodnie z art. 81 ust. 3 ustawy ooś, jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika, że przedsięwzięcie wpływa negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia, o ile nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 68 pkt 1, 3 i 4 ustawy Prawo wodne.

    W art. 68 Prawa wodnego wymieniono warunki, jakie muszą być spełnione, aby dopuszczalne było zastosowanie art. 66 i 67 ustawy, tj. nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego lub dobrego potencjału ekologicznego oraz niezapobieżenie pogorszeniu stanu JCWP i JCWPd. Warunki te obejmują:
    1) wszelkie działania podejmowane w celu łagodzenia skutków negatywnych oddziaływań na stan jednolitych części wód;
    3) przyczyny zmian i działań uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym, gdy pozytywne efekty związane z ochroną zdrowia, utrzymaniem bezpieczeństwa oraz zrównoważonym rozwojem przeważają nad korzyściami dla środowiska;
    4) zakładane korzyści wynikające ze zmian i działań, które nie mogą zostać osiągnięte przy zastosowaniu innych działań, znacząco korzystniejszych z punktu widzenia środowiska, ze względu na negatywne uwarunkowania wykonalności technicznej lub nieproporcjonalnie wysokie koszty.

    Jeżeli zaznaczono odpowiedź „NIE”, mogą wystąpić trzy sytuacje:
    1. Uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienie RDOŚ w ramach ponownej oceny OOŚ, lub ocenę wodnoprawną, w ramach których odniesiono się do oddziaływania przedsięwzięcia na jednolite części wód – należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonej oceny.
    2. Projekt nie wymaga uzyskania decyzji OOŚ lub oceny wodnoprawnej, a jednocześnie nie zalicza się do kategorii opisanej w pkt 3 – należy dołączyć informację właściwego organu potwierdzającą zgodność projektu z celami środowiskowymi określonymi dla JCWP oraz że nie obejmuje inwestycji mogących wpłynąć na cele środowiskowe.
    3. Projekt nie wymaga rozpatrzenia w kontekście art. 68 Prawa wodnego i nie mieści się w kategorii pkt 1 i 2. W takim przypadku należy odpowiednio wyjaśnić charakter projektu.

    Przykłady projektów, które nie wymagają weryfikacji w tym kontekście:
    - prace studialne, dokumentacja bez działań fizycznych,
    - inwestycje nieinfrastrukturalne, zakupowe,
    - projekty systemów ERTMS, SESAR, ITS, VTMIS oraz modernizacja statków i taboru kolejowego bez robót fizycznych,
    - termomodernizacja budynków,
    - kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, powietrzne pompy ciepła,
    - prace konserwatorskie i restauratorskie,
    - wymiana źródeł i systemów grzewczych,
    - przebudowy mieszczące się w obrysie istniejących ścian parteru,
    - energooszczędne oświetlenie ulic i dróg,
    - kable teletechniczne instalowane na słupach,
    - ścieżki rowerowe,
    - montaż anten, nadajników, odbiorników na istniejących obiektach budowlanych,
    - remonty obiektów budowlanych innych niż określone w załączniku do Prawa budowlanego,
    - zmiana sposobu użytkowania istniejących budynków,
    - obiekty małej architektury i zagospodarowania terenów zielonych.


    TAKNIE


    Należy dokonać identyfikacji jednolitych części wód, których dotyczy planowany projekt oraz przypisanych im celów środowiskowych.

    W nawiązaniu do ustalonych celów należy wskazać, w jaki sposób projekt wpływa na ich osiągnięcie. Punkt ten dotyczy projektów, które z racji swojego charakteru i zakresu będą pokrywały się z celami ustanowionymi dla danej jednolitej części wód. W pozostałych przypadkach zasadne jest wykazanie neutralnego charakteru projektu.


    TAKNIE


    Dla projektów dotyczących gospodarki ściekowej należy wypełnić załącznik nr (…) do formularza wniosku (tabelę dotyczącą zgodności z dyrektywą dotyczącą oczyszczania ścieków komunalnych).

    Należy wyjaśnić, w jaki sposób projekt jest spójny z programem związanym z wdrażaniem dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK).

    Należy podać szczegółowe informacje dotyczące wypełniania przez aglomerację lub aglomeracje, na obszarze których realizowany jest projekt, przepisów Dyrektywy Rady 91/271/EWG dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (dyrektywa ściekowa), w szczególności:
    a. Wielkość aglomeracji oraz jej zgodność z aktualną wersją Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych dla wdrażania dyrektywy 91/271/EWG.
    b. Zgodnie z przepisami dyrektywy ściekowej, warunki konieczne do spełnienia przez aglomeracje obejmują:
    • wydajność oczyszczalni ścieków w aglomeracjach, odpowiadającą co najmniej ładunkowi generowanemu na ich obszarze;
    • standardy oczyszczania ścieków w oczyszczalniach, zależne od wielkości aglomeracji; jakość oczyszczonych ścieków odprowadzanych z każdej oczyszczalni musi być zgodna z wymaganiami ustawy Prawo wodne oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków wprowadzania ścieków do wód lub ziemi;
    • wyposażenie aglomeracji w systemy zbierania ścieków komunalnych gwarantujące spełnienie wymogów dyrektywy; ludność nieobsługiwana przez zbiorcze systemy kanalizacyjne powinna korzystać z innych systemów oczyszczania ścieków, zapewniających ten sam poziom ochrony środowiska.
    c. Przedstawienie zastosowanych lub planowanych rozwiązań dotyczących gospodarki osadami ściekowymi na oczyszczalniach, z uwzględnieniem hierarchii sposobów postępowania z odpadami wskazanych w aktualnej wersji Krajowego planu gospodarki odpadami lub Krajowego Programu Zapobiegania Powstawaniu Odpadów.

    +48 661 991 681